Logg inn som privatperson
Logg inn med BankID for oversikt over fakturaer og betalingsdetaljer
Merchant PortalAdministrasjon av betalingsløsninger
PosPayAdministrasjon & rapportering av terminaler
Card ManagementAdministrasjon av gavekort & verdikoder
Inflasjon og økonomiske utfordringer kan ha stor påvirkning på kjøpsvaner. Men hvor mye endrer det egentlig vår måte å betale på? Mindre enn du kanskje tror, ifølge studier.
Når økonomien blir tøffere, er det naturlig å anta at folk vil endre sine betalingsvaner. Man skulle tro at høyere priser og redusert kjøpekraft ville føre til at flere forbrukere ville vende seg til kreditt eller andre betalingsmåter. Men ifølge rapporten Sverige Betalar fra 2023 er virkeligheten mer nyansert enn som så.
Undersøkelsen viser at nesten syv av ti (68%) ikke har endret sine betalingspreferanser til tross for inflasjon og økte levekostnader. Dette tyder på en sterk preferanse for stabilitet når det gjelder betalingsmetoder, selv i økonomisk pressede tider. I stedet for å endre sin måte å betale på, ser mange ut til å justere andre aspekter av sitt konsum.
En av de tilpasningene som de fleste gjør, er å handle mer under kampanjer og i lavprisbutikker. Undersøkelsen viser at hver sjette person (17%) handler generelt mindre, men hver tiende (11%) handler mer på kampanjer og salg. I tillegg velger 9% i større grad å handle i lavprisbutikker. Denne atferden indikerer at forbrukere blir mer prisbevisste og søker etter best mulige tilbud for å maksimere sin verdi for pengene.
En annen interessant aspekt er bruken av kreditt. Til tross for økonomiske utfordringer viser undersøkelsen at kun to prosent sier at de handler mer på kreditt. Majoriteten, 44%, sier at deres bruk av kreditt er uendret, mens 43% aldri handler på kreditt. Dette tyder på at selv om det er en viss økning i kredittbruk, er det ikke en betydelig endring i konsumsmønstrene.
Det finnes også demografiske forskjeller når det gjelder hvordan lavkonjunkturen påvirker betalingsvanene. Kvinner er mer tilbøyelige til å redusere sitt konsum generelt (21%) sammenlignet med menn (12%). Samtidig er menn mer tilbøyelige til ikke å ha blitt påvirket av inflasjon og renter i det hele tatt (72%) sammenlignet med kvinner (63%). Dette kan skyldes ulike nivåer av økonomisk sikkerhet og utgifter innen ulike husholdninger.
Selv om mange holder fast ved sine betalingsvaner, er det tydelig at økonomiske faktorer driver en økt bevissthet om pris og verdi. Bedrifter kan dra nytte av denne innsikten ved å fokusere på å tilby attraktive kampanjer og prisgunstige alternativer. Ved å forstå disse trendene kan bedrifter bedre tilpasse sine strategier for å møte forbrukernes behov i økonomisk usikre tider.
Trenger du hjelp med dine betalingsløsninger? Fyll ut skjemaet nedenfor eller ring oss på 22 03 60 45 så hjelper vi deg i gang.
Ta kontakt med oss i dag for å få vite mer om hva vi kan gjøre for nettopp deg og ditt selskap. Vi ser på behovene som du og kundene har og finner den riktige løsningen.
Da Skånetrafiken ønsket å modernisere sine betalingsløsninger og gjøre det enklere for reisende å be...
Har du blitt lei av at kunder ikke møter opp til sine avtalte timer? En enkel og effektiv løsning er...
Gjennom et sterkt partnerskap med felles verdier og en innovativ teknisk plattform baner Heads og Sw...
Til vårt kontaktskjema
Telefon: +47 220 36 045
Hverdager 8-18 og helg 10-16
Ofte stilte spørsmål
Endring av kundeopplysning
Telefon: +47 220 36 170