Logg inn som privatperson
Logg inn med BankID for oversikt over fakturaer og betalingsdetaljer
Merchant PortalAdministrasjon av betalingsløsninger
PosPayAdministrasjon & rapportering av terminaler
Card ManagementAdministrasjon av gavekort & verdikoder
I dagens raskt skiftende betalingslandskap er det viktigere enn noensinne å velge de riktige betalingsløsningene for din bedrift. Jimmy Hultenberger, Head of Offering hos Swedbank Pay, deler sine innsikter for å gi deg en dypere forståelse av de mest populære betalingsmetodene i Norden, hvordan de varierer mellom bransjer, og hva du bør tenke på ved valg av betalingsløsning og betalingsleverandør.
"Det er viktig å se på hvilke spesifikke krav og behov som finnes i akkurat din bransje, ut fra de kundereisene som kan defineres."
– I Norden ser vi fortsatt at kortbetalinger er den dominerende betalingsmåten både i butikk og i digitale kanaler, sammenlignet med resten av Europa hvor kontanter fortsatt spiller en viktig rolle. For syv år siden tok kortbetalinger et stort steg inn i digitaliseringen da både Apple og Samsung lanserte sine Pay-funksjoner i Norden, hvor de fysiske kortene kunne lagres digitalt og telefonen ble brukt til å gjennomføre kjøpet. Etter dette har flere aktører fulgt i deres fotspor.
Som et alternativ til tradisjonelle og enhetsbaserte kortbetalinger har vi i Norden utviklet egne digitale betalingsmetoder hvor Swish (Sverige), Vipps (Norge) og Mobile Pay (Danmark og Finland) har blitt store suksesser, hvor det både er mulig å betale og overføre penger på en enkel måte. I tillegg til disse populære betalingsmetodene, spiller faktura/kreditt-betalinger fortsatt en viktig rolle når forbrukeren ikke ønsker å betale direkte ved kjøpet.
Selv om alle de populære betalingsmetodene fungerer i de fleste bransjer, gitt at det ikke foreligger spesifikke lov- og regelhindre (f.eks. spill på faktura/kreditt), er lav friksjon og høy sikkerhet ved selve kjøpet generelt sett det som er styrende. Å tæppe sitt fysiske kort eller enhet når du for eksempel kjøper matvarer i en butikk for noen hundrelapper, er den klart raskeste betalingsmetoden sammenlignet med å gjennomføre en direktebankbetaling med personer bak deg i køen. Men hvis du skal kjøpe en bil, er det nok få som føler at en rask tæpp er den beste betalingsmetoden; da vil man kanskje heller bruke en direktebankbetaling for hele eller deler av kjøpet.
– Å ha riktige betalingsløsninger tilpasset din bransje kan virkelig gjøre en stor forskjell for deg som forhandler. Det handler ikke bare om å øke salget, men også om å gjøre det enklere for forbrukerne under kjøpsreisen og redusere antall avbrutte kjøp. Selv om betalingsmetodene kan være de samme for ulike bransjer, kan disse betalingsmetodene justeres slik at de blir tilpasset etter spesifikke behov.
Dette kan for eksempel gjelde forhandlere som tilbyr ulike typer abonnementstjenester, hvor forbrukeren kan lagre sitt kort ved første kjøp for gjentatte betalinger, eller forhandlere med en egen forbrukeridentifikasjon hvor tofaktorautentisering ikke er nødvendig, noe som reduserer friksjonen.
– Når man velger betalingsløsning, er det noen ting man bør tenke på. Det er viktig å se på hvilke spesifikke krav og behov som finnes i akkurat din bransje, ut fra de kundereisene som kan defineres. Teknologien må også fungere smidig og være lett å integrere med øvrige systemer i din virksomhet.
Når det gjelder å velge betalingsleverandør, skal man ikke bare se på prisen, men det handler også om å få tilgang til god support og teknisk integrasjon, samt en tydelig rapportering av transaksjoner og utbetalinger for å gjøre det lettere ved bokføring og regnskap.
Mange bedrifter opplever at det er behagelig å jobbe med kun én leverandør som tilbyr et bredt spekter av tjenester, så man slipper å ha flere forskjellige. Vi hos Swedbank Pay har et bredt utvalg av løsninger som er tilpasset ulike bransjer, og vi streber alltid etter å gjøre det enkelt og trygt for våre kunder.
Ønsker du å gjennomgå dine nåværende betalingsløsninger eller utforske nye alternativer? Kontakt oss hos Swedbank Pay på 22 03 60 45 eller fyll ut skjemaet nedenfor, så hjelper vi deg med å finne den perfekte løsningen for din bedrift.
Ta kontakt med oss i dag for å få vite mer om hva vi kan gjøre for nettopp deg og ditt selskap. Vi ser på behovene som du og kundene har og finner den riktige løsningen.
Da Skånetrafiken ønsket å modernisere sine betalingsløsninger og gjøre det enklere for reisende å be...
Har du blitt lei av at kunder ikke møter opp til sine avtalte timer? En enkel og effektiv løsning er...
Gjennom et sterkt partnerskap med felles verdier og en innovativ teknisk plattform baner Heads og Sw...
Til vårt kontaktskjema
Telefon: +47 220 36 045
Hverdager 8-18 og helg 10-16
Ofte stilte spørsmål
Endring av kundeopplysning
Telefon: +47 220 36 170