Checkliste før Black Week – hvordan du gir kundene det lille ekstra

Visste du at Black Friday alltid finner sted dagen etter Thanksgiving, som alltid er den fjerde torsdagen i november? Det betyr at Black Friday i år er den 24. november, og at Black Week – en uke med tilbud, avtaler og shopping – allerede starter mandag den 20. november. Vi hjelper deg med å være klar for en av årets store shoppinguker med denne sjekklisten over ting du bør tenke på.
1. Test kundeopplevelsen fra start til slutt
Black Week er en intens uke med shopping i seg selv, men den er også startskuddet for en lengre shoppingperiode som strekker seg helt til romjulen. Det siste du vil oppdage når kjøpsaktiviteten virkelig tar av, er at noen viktig trinn i kundeopplevelsen ikke fungerer.
Hvis du har en fysisk butikk, sørg for at alle betalingsterminalene er ladet og klare. Be en venn som vanligvis ikke er i butikken, om å komme innom og se hvordan butikken er innredet og hvordan produktene er plassert, med friske øyne. Målet er å gjøre det så enkelt som mulig for kundene dine å finne det de leter etter og betale uten problemer.
Hvis du har en nettbutikk, prøv å finn et produkt og kjøp det. Går alt smidig, eller må noe på nettsiden endres? Jo enklere opplevelse, desto større sannsynlighet for at kundene fullfører kjøpet når shoppingperioden begynner.
2. Vær tydelig med åpningstidene dine
Har du åpent ekstra lenge på Black Friday? Eller er butikken stengt noen av dagene under Black Week? Uansett om det er avvik fra vanlige åpningstider eller ikke, er det viktig at du kommuniserer til eksisterende og potensielle kunder hva som gjelder under Black Week.
Mange er på jakt etter tilbud på flere steder. De må kunne planlegge når de kan besøke akkurat din butikk.
3. Vis alle betalingsmetoder du aksepterer
Forskjellige kunder har forskjellige preferanser når det gjelder betaling. For noen er det viktigst at kjøpet går raskt. De velger ofte Vipps eller kort i kassen. Andre vil gjerne få varene hjem før de betaler, selv når de handler online. For dem er kanskje faktura den vanligste betalingsmetoden.
Når Black Week er i full gang og kundene bare vil få shoppingen gjort, er det en risiko for at de forlater en butikk raskere hvis de ikke godtar deres foretrukne betalingsmetode. Det er derfor viktig at du tydelig viser alle betalingsmetoder du aksepterer, både online og i butikken. Både for å raskt signalisere til besøkende at de kan betale på den måten som passer dem, og for å øke sjansen for at flere kunder velger å handle fra deg.
Har du en betalingsløsning gjennom oss, er selvfølgelig alle de populære betalingsmetodene inkludert.
4. Tydeliggjør åpent kjøp og bytteregler
En stor del av det som handles under Black Week blir gaver til noen andre. Med andre ord er det en risiko for at noen produkter vil bli returnert eller byttet til noe annet. Dine kunder vil vite hva som gjelder for åpent kjøp og bytterett for produktene de kjøper hos deg på salg.
Sørg for å være tydelig på hvor lenge produkter kan returneres og hvilke vilkår som gjelder for bytter. Det vil lette for kundene dine og få dem til å handle hos deg med trygghet.
5. Gi kundene en grunn til å komme tilbake
En del av gleden under Black Week er for mange nettopp å finne de beste tilbudene dag for dag. Derfor kan det være gunstig å spre ut aktivitetene og rabattene dine over uken.
Tilby salg på et produkt eller en gruppe produkter per dag. Legg ved en liten gave, forskjellig hver dag, når kundene handler for en viss sum. Bygg opp spenningen i løpet av uken ved å gjøre tilbudene dine bedre og bedre dag for dag.
Det er mange måter å gi kundene en morsommere opplevelse – og noe å snakke om – enn bare å kaste ut alle tilbudene på en gang.
6. Kommuniser overalt
Det aller viktigste du trenger å huske på, er selvfølgelig å informere kundene dine om alt som gjelder for butikken din under Black Week.
Del butikkens åpningstider, bytterett og tilbud på alle steder der du kommuniserer med kundene dine – sosiale medier, nettsiden din, i butikken og andre kanaler.
Utvidede åpningstider under Black Friday
Vi håper du får en vellykket Black Week! Hvis du trenger hjelp på veien, kan du alltid nå oss på 22 03 60 45. Fredag 24. november har vår tekniske support åpent til kl. 20:00.