Sjekkliste for Black Week – slik optimaliserer du kundereisen og salget
Visste du at Black Friday alltid faller dagen etter Thanksgiving, som igjen alltid er den fjerde torsdagen i november? Det betyr at Black Friday i år er den 29. november, og at Black Week – en uke med tilbud, rabatter og shopping – starter mandag 25. november. Vi hjelper deg med å bli klar for en av årets største shoppinguker med denne sjekklisten over ting å tenke på.
1. Test kundeopplevelsen fra start til slutt
Black Week er i seg selv en intensiv shoppinguke, men den er også startskuddet for en lengre shoppingperiode som strekker seg helt fram til romjulen. Det siste du ønsker å oppdage når handlegalskapen virkelig tar av, er at noe viktig i kundens opplevelse ikke fungerer.
Hvis du har en fysisk butikk, sørg for at alle betalingsterminaler er ladet og klare. Be en venn som ikke pleier å besøke butikken om å komme innom og med friske øyne se hvordan butikken er innredet og hvordan produktene er plassert. Målet er å gjøre det så enkelt som mulig for kundene å finne det de leter etter og betale uten problemer.
Hvis du har en nettbutikk, test å finne et produkt og kjøpe det. Går alt glatt, eller er det noe på nettsiden som burde gjøres annerledes? Jo enklere opplevelsen er, jo større sannsynlighet er det for at kundene fullfører kjøpet når shoppingsesongen starter.
2. Vær tydelig med åpningstidene dine
Har du ekstra lange åpningstider på Black Friday? Eller er butikken stengt noen av dagene under Black Week?
Uansett om det handler om avvik fra vanlige åpningstider eller ikke, er det viktig at du kommuniserer til eksisterende og potensielle kunder hva som gjelder under Black Week. Mange er nemlig på jakt etter tilbud flere steder, og de trenger å kunne planlegge når de kan besøke nettopp din butikk.
3. Vis frem alle betalingsmåtene du aksepterer
Ulike kunder har forskjellige preferanser når det kommer til selve betalingen. For noen er det viktigste at kjøpet går raskt, og de velger oftest Vipps eller kort i kassen. Andre vil gjerne få varene hjem før de betaler, selv når de handler på nett. For dem er kanskje faktura det mest vanlige betalingsmåten.
Når Black Week er i full gang, og kundene bare vil få shoppingen unnagjort, er det en risiko for at de forlater en butikk raskere hvis den ikke aksepterer deres foretrukne betalingsmåte. Det er derfor viktig at du tydelig viser frem alle betalingsmåtene du aksepterer, både på nett og i butikken. Dette gir både en rask indikasjon til besøkende om at de kan betale på en måte som passer dem, og øker sjansen for at flere velger å handle hos deg.
4. Vær tydelig om åpent kjøp og bytteregler
En stor andel av det som handles under Black Week, blir gaver til noen andre. Med andre ord er det en risiko for at enkelte produkter vil bli returnert eller byttet til noe annet. Kundene dine vil vite hva som gjelder når det kommer til åpent kjøp og bytterett på produktene de kjøper på salg.
Sørg for å være tydelig om hvor lenge produkter kan returneres, og hvilke vilkår som gjelder for bytter. Dette vil gjøre det enklere for kundene dine og gi dem trygghet når de handler hos deg.
5. Gi kundene en grunn til å komme tilbake
En del av moroa under Black Week er for mange nettopp å finne de beste tilbudene dag for dag. Derfor kan det være en fordel å spre aktivitetene og rabattene utover uken.
Tilby salg på et produkt eller en gruppe produkter hver dag. Gi med en liten gave, forskjellig hver dag, når kundene handler over en viss sum. Bygg opp spenningen i løpet av uken ved å gjøre tilbudene dine bedre og bedre dag for dag.
Det er mange måter å gi kundene en morsommere opplevelse – og noe å snakke om – enn bare å kaste ut alle tilbudene på en gang.
6. Kommuniser overalt
Det aller viktigste du må huske å gjøre, er selvfølgelig å informere kundene dine om alt som gjelder for din butikk under Black Week. Del butikkens åpningstider, bytterett og tilbud på alle steder der du kommuniserer med kundene – sosiale medier, nettsiden din, i butikken og andre kanaler.
Utvidede åpningstider på Black Friday
Trenger du hjelp med å utvide betalingsløsningene innen den tid, eller annen hjelp, kan du alltid nå oss på 22 03 60 45. Fredag 24. november har dessuten vår tekniske support ekstraåpent til kl. 21:00. Lykke til med salget!