Logg inn som privatperson
Logg inn med BankID for oversikt over fakturaer og betalingsdetaljer
Merchant PortalAdministrasjon av betalingsløsninger
PosPayAdministrasjon & rapportering av terminaler
Card ManagementAdministrasjon av gavekort & verdikoder
Da Skånetrafiken ønsket å modernisere sine betalingsløsninger og gjøre det enklere for reisende å betale, ble Swedbank Pay en viktig partner i prosessen. Ved å innføre nye digitale betalingsløsninger har de reisende fått en smidigere opplevelse, og kollektivtrafikken i Skåne har blitt mer tilgjengelig for alle.
"Sammen med Swedbank Pay kan vi fortsette å utvikle våre tjenester for å møte fremtidens behov."
Region Skåne er en av Sveriges mest geografisk spredte og dynamiske regioner når det gjelder kollektivtrafikk. Med store avstander og mange som pendler mellom byer som Malmö, Lund og Helsingborg – og til og med utenfor regionen – selger Skånetrafiken omtrent 2 millioner billetter hver måned. Dette gjør behovet for en fleksibel og pålitelig betalingsløsning spesielt tydelig.
"Vi har et svært variert kollektivtransportsystem," forklarer Jörgen Olsson, ansvarlig for betalingsløsninger hos Skånetrafiken. "Vi har både bytrafikk og langveispendlere, noe som gjør at vi trenger løsninger som fungerer uansett hvordan eller hvor du reiser."
I tillegg har Skånetrafiken en stor andel eldre reisende og personer med ulike behov, noe som betyr at betalingsløsningene må være så tilgjengelige og enkle som mulig for alle.
For å møte de unike utfordringene i en region med stor geografisk spredning og varierende behov hos reisende, har Swedbank Pay arbeidet tett sammen med Skånetrafiken for å skreddersy fleksible betalingsløsninger.
Ved å integrere en tilpasset betalingsplattform direkte i Skånetrafikens app, hvor reisende kan velge mellom kortbetalinger, direktebetaling via bank, faktura og Swish, har betalingsprosessen blitt både smidig og sikker. "Vi har hjulpet dem med å utvikle løsninger som fungerer for deres varierte kundegrupper," forklarer Johanna Djäken, Key Account Manager hos Swedbank Pay.
Siden appens lansering i 2017 har andelen betalinger som skjer digitalt vokst jevnt, og i dag gjennomføres hele 85 % av alle betalinger i appen. Sammen med muligheten for å bruke betalingskort direkte på bybussene, har dette gjort reisen betydelig enklere og mer spontan for de reisende.
Å kunne reise direkte med betalingskortet er en del av Visa og Mastercards såkalte transitløsninger, hvor selve kortet blir billetten for reisen. "Å kunne hoppe på bussen og betale med et enkelt blipp har blitt en verdsatt funksjon, spesielt for de som reiser sporadisk uten å måtte forhåndskjøpe billetter," sier Jörgen Olsson.
I tillegg til å skape en bedre kundeopplevelse, har de nye betalingsløsningene også redusert de administrative kostnadene for tradisjonelle betalingsmetoder som reisekasse og billettautomater. "Digitaliseringen har gjort en enorm forskjell for oss. Tidligere stolte vi på billettautomater og reisekasse, men nå er det mye enklere både for oss og for de reisende," legger Jörgen til.
De forbedrede betalingsløsningene har ikke bare gjort det enklere for de reisende å betale for sine reiser, de har også skapt en mer positiv kundeopplevelse. "Det gjør det betydelig enklere å velge kollektivtrafikk fremfor bil," sier Johanna. "Når betalingen er enkel og tilgjengelig, blir valget om å reise med kollektivtrafikk mye mer tiltalende, noe som også er positivt for klimaet."
Samarbeidet mellom Skånetrafiken og Swedbank Pay fortsetter å utvikle seg i takt med de reisendes endrede behov. Gjennom regelmessige møter og tett samarbeid holder de et proaktivt grep om kollektivtrafikkens betalingsflyt og sørger for at nye løsninger stadig utvikles.
Neste på agendaen i samarbeidet: betalinger via digitale lommebøker og en forbedret betalingsflyt som innebærer at reisende ikke blir omdirigert fra appen for å gjennomføre kjøp. En helt ny løsning hvor Skånetrafiken har vært en av de første kundene som får prøve det forbedrede flytet. "Det er en spennende utvikling," sier Jörgen. "Vi har alltid strukket oss etter å ligge i forkant, og sammen med Swedbank Pay kan vi fortsette å utvikle våre tjenester for å møte fremtidens behov."
Kontakt oss på 22 03 60 45 eller fyll ut skjemaet nedenfor, så hjelper vi deg med å komme i gang.
Ta kontakt med oss i dag for å få vite mer om hva vi kan gjøre for nettopp deg og ditt selskap. Vi ser på behovene som du og kundene har og finner den riktige løsningen.
Takket være et samarbeid med Payee, kan du nå velge å ta betalt med Swedbank Pay i din Shopify-butik...
Er du i startfasen med å åpne en ny butikk i høst? Gratulerer! Å lansere en bedrift er et spennende ...
Høsten nærmer seg raskt, og med den kommer en rekke spennende muligheter til å øke salget ditt. Her ...
Til vårt kontaktskjema
Telefon: +47 220 36 045
Hverdager 8-18 og helg 10-16
Ofte stilte spørsmål
Endring av kundeopplysning
Telefon: +47 220 36 170