Slik kan du bruke transaksjonsdata til å øke inntektene dine
Kan du bruke transaksjonsdata til å forbedre kundeopplevelsen og tilpasse salget? Det enkle svaret er ja. Med en samlet oversikt over viktige data og analyser kan du forutsi hva kundene dine vil ha. Du kan få ny innsikt som vil hjelpe deg i riktig retning – til bedre forretningsbeslutninger og mer fornøyde kunder – med mulighet for økte inntekter.
Hva er transaksjonsdata?
Når en kunde betaler for et produkt eller en tjeneste fra deg, opprettes det en transaksjon. Hvis kunden velger kort som betalingsmåte, trekkes pengene fra kundens konto og overføres til din konto ved hjelp av en kortinnløser. Vi er Sveriges største kortinnløser og håndterer majoriteten av alle korttransaksjoner i Sverige.
Selve korttransaksjonen inneholder informasjon som du kan få tilgang til og analysere. Det er denne typen data, sammen med annen informasjon, du kan dra nytte av når du vil øke inntektene dine.
Analyser korttransaksjonene dine
Som selger kan du logge på Merchant Portal for å få tilgang til korttransaksjonsdataene dine. Under fanen Statistikk er det en oversikt over salget ditt presentert i tydelige grafer og diagrammer. Du kan enkelt filtrere visningen.
Under Transaksjoner kan du gå mer i detalj om hver pakke og/eller transaksjon. Visste du at du kan laste ned resultatene dine til Excel? Du kan også få rapportene rett til innboksen din. På denne måten kan du enkelt analysere kundedataene dine uten å måtte logge inn. Vil du at rapportene skal komme rett til innboksen din? Gå til fanen rapporter / abonnementer / legg til abonnement.
Så hva slags data kan det være relevant å analysere?
- Tidspunkt - Når i løpet av dagen / uken / måneden / året blir de fleste kjøp gjort? Hvis du har oversikt over dette, kan du tilpasse arbeidsstyrken, markedsføringen og muligheten til å tilby raske, enkle og sikre betalinger. Hos oss kan du leie en betalingsterminal.
- Beløp og valuta – Hvor er kundebasen din, hvordan vil de betale og hvilke beløp handler kundene dine for? Basert på svarene kan det være verdt å gjennomgå betalingsmåtene du tilbyr og muligens supplere med flere. Kort er den vanligste betalingsmåten, men delbetaling og faktura passer som regel for kunder som handler for større beløp. Vipps, derimot, er vanlig for lavere summer. Å tilby forskjellige valutaer kan være interessant hvis du har nettsalg eller turister som besøker virksomheten din.
- Betalingsterminal – Har dere en fysisk butikk med flere betalingsterminaler? Hvordan er transaksjonsfordelingen mellom betalingsterminalene? Har du behov for å endre plassering eller kanskje endre betalingsterminal fra stasjonær til bærbar for å øke kundeopplevelsen? En betalingsterminal med tiltalende design og stor skjerm gjør det enkelt for kundene å betale.
Kombiner kundedata for å få best mulig resultat
I tillegg til data fra korttransaksjoner kan du bruke statistikk fra andre verktøy. Hvis du har nettsalg, sier det seg selv at du bruker Google Analytics eller lignende verktøy for å analysere kundenes atferd og preferanser for å skape mer effektive markedsføringskampanjer og salgsstrategier. Dette kan øke salget av eksisterende produkter og tiltrekke nye kunder som kjøper fra deg.
Hvis du har en fysisk butikk eller restaurant, kan du gå gjennom kassens statistikk for å se hvilken vare eller matrett på menyen som selger best.
Ved å kombinere data kan du finne ut hvordan du planlegger salget fremover. Noen eksempler på data som kan analyseres, er:
- Transaksjonsdata for å analysere kjøpene som er gjort
- Besøksstatistikk for å segmentere kundene dine og forstå kjøpsatferden deres
- Pris for å finne riktig nivå basert på tilbud og etterspørsel
- Kampanjer/annonser/tilbud/rabatter som optimaliserer kundeopplevelsen og skaper mer lojale kunder
- Kundeklubbdata for å belønne trofaste kunder og lære hva de liker
- Lagerbalanse for å se hva som faktisk selger og hva som kan skape mersalg og kryssalg
Oppsummert kan bruk av kundetransaksjonsdata være en viktig faktor for å øke inntektene. Hvis du forstår hvordan kundene dine oppfører seg, er det lettere å forutse behovene deres, og på denne måten kan du alltid ligge et skritt foran og produsere, bestille og levere det kunden ønsker. Akkurat når de trenger det. Dette kan føre til økt salg, større kundelojalitet og økte inntekter over tid.
Hvordan kan vi hjelpe deg?
Vil du vite mer om hvordan du kan jobbe med kundedata for å øke bedriftens inntekter? Ta kontakt via vårt kontaktskjema eller ring oss på +47 220 36 045 (tastevalg 3), så forteller vi deg mer!