Begrens risikoen for svindel i nettbutikken

Hvis du driver en nettbutikk, er det alltid en viss risiko for å bli utsatt for falske ordrer eller andre typer svindel. Her finner du tips om hva du kan gjøre for å minimere denne risikoen og holde nettbutikken så trygg som mulig.

Lær deg å kjenne igjen svindel

Den viktigste beskyttelsen mot svindel på nettet er sikkerhetsprotokoller som 3D Secure. Men selv om du har dette på plass, kan svindlere finne måter å komme forbi dem på. Derfor må du selv også være på vakt og bruke et av varslingssystemene som betalingsløsningen tilbyr. Disse systemene gir muligheter for automatisk overvåking tilpasset din virksomhet.

Vær også ekstra oppmerksom hvis

  • ordrebeløpet er unormalt høyt
  • en ordre inneholder flere eksemplarer av samme vare
  • det kommer inn flere ordrer med samme varetype i løpet av en kortere periode
  • det kommer inn et godkjent kjøp etter flere avviste kjøpsforsøk på samme beløp
  • samme IP-adresse brukes til flere ordrer i løpet av en kortere periode
  • samme leveringsadresse brukes gjentatte ganger med forskjellig navn, telefon eller e-postinformasjon
  • postboksadresse, c/o-adresse eller poste restante er oppgitt som leveringsadresse

Hva gjør jeg hvis jeg mistenker svindel?

Hvis du mistenker at du blir utsatt for falske ordrer, bør du først og fremst

  • kontrollere informasjon om kundens navn og adresse gjennom en tjeneste for nummer- og adresseinformasjon
  • sende en forespørsel til leveringsadressen som kunden må bekrefte før varen leveres.

Hvis du fremdeles synes noe er mistenkelig, bør du kontrollere en ekstra gang før du bekrefter ordren. Hvis du har Swedbank Pay som betalingstjenesteleverandør, må du kontakte oss med informasjon om: 

  • Kundenummer eller organisasjonsnummer
  • Kjøpsbeløp
  • Kjøpsdato
  • Klokkeslett
  • Kjøpers navn og adresse

Send informasjonen til vår support. Forespørselen blir besvart innen to virkedager.

Stoppe levering

Hvis du har kontrollert en ordre og vurderer at den er falsk, skal du ikke levere. Hvis kortkjøpet allerede er gjennomført, må du gjøre en retur på kjøpsbeløpet. Husk at returer alltid skal gjøres til det samme kortet som ble brukt til det opprinnelige kjøpet.

Har du spørsmål?

Hvis du trenger hjelp med eller har spørsmål om risikobegrensning, kan du gjerne ta kontakt med oss via support eller på telefon +47 220 36 045.