5 ting å tenke på før julehandelen
Julen er snart her, og med den kommer en av årets store salgstopper for norsk handel. Vi lister opp fem ting du som har en butikk må tenke på for å forberede deg til handleperioden.
1. Hvordan var salget i fjor?
Noen ganger hjelper det å se tilbake for å kunne se fremover. Hvis du er kunde hos oss, kan du logge inn på vår Merchant Portal for å få oversikt over statistikken for transaksjonene og beløpene dine. Utmerker visse dager eller uker seg? Hvorfor gjør de det, og er det noe du bør være oppmerksom på også i år?
Noe annet som kan være bra å gå tilbake og se på er lageret. Hva solgte best i fjor? Ble det solgt noen spesielle produkter bedre enn forventet? Plasseringen i butikken eller i nettbutikken din kan spille en rolle. Hvilke varer var på forsiden eller rett ved kassen, hvilke har du eller dine kunder anbefalt, er de sortert etter popularitet eller etter pris? Disse valgene påvirker kundenes kjøpsbeslutninger. Det er også viktig å ta hensyn til verdenssituasjonen og økonomiske forhold som inflasjon når du gjør analysen din.
2. Ta betalt på en trygg og enkel måte
Selvfølgelig må du som handelsmann kunne stole på at betalingsløsningen din tåler den ekstra belastningen som julehandelen innebærer, og ikke miste kjøp og kunder på grunn av at systemet er nede. Som Sveriges største kortinnløser tar vi vårt ansvar for å tilby trygge og sikre betalingsløsninger på alvor, spesielt når de trengs mest.
Vi tilbyr pakkeløsninger for butikken, tilpasset dine unike behov.
I tillegg til sikkerhet, er fleksibilitet noe forbrukerne etterspør. Med våre betalingsterminaler kan du tilby kundene betaling med kort, smarte enheter som klokker og mobiltelefoner, samt betalingstjenester som Vipps og Apple Pay. Med våre betalingsterminaler til korttidsleie kan du også enkelt utvide med flere steder der kundene dine kan betale. En pop-up-butikk for deg som vanligvis selger på nettet, eller kanskje en ekstra terminal for å unngå lange køer?
3. Tilby kundene noe ekstra
Konkurransen om kundene er stor, spesielt i høytidssesongen. Hvis du gir akkurat dine kunder det lille ekstra, øker sjansen for at de kommer tilbake og sprer ordet til andre.
- Utvidede åpningstider – Hold åpent ekstra lenge i advent og dagene før jul for å bidra til å redusere julestresset. Husk å informere kundene om dette.
- Henting/levering – Kan kundene dine handle i nettbutikken din og hente i den fysiske butikken? Hvilken dag må de legge inn bestillingen sin for garantert levering før jul? Hvilke leveringsalternativer er tilgjengelige? Forenkle for kundene dine ved å være tydelig på hva som gjelder.
- Gaveinnpakning – En liten innsats som kan utgjøre en enorm forskjell for stressede julehandlere, selv når de handler på nettet.
- Verdikoder/gavekort – I en periode der mye penger blir brukt, kan en verdikode som gjelder i november og desember være svært verdsatt. Eller kanskje en adventskalender med tilbud som gjelder 24 timer bak hver luke? Noen kommuner og regioner gir bort gavekort som julegave til sine ansatte, som er gyldige i lokale butikker. Sjekk hvordan det ser ut i din kommune og husk å informere om tilbudene dine på alle kanaler.
- Kundekvelder/liveshopping – La VIP-kundene dine booke en kveld i butikken sammen med vennene sine, eller tilby en liveshopping på Instagram. Du får en sjanse til å vise frem produktene dine samtidig som du gir kundene en annerledes opplevelse mellom pepperkakebaking og gløggkvelder.
- Lojalitet – La kundene dine få vite at du setter pris på dem. Har du et medlemskap knyttet til butikken din? Gi medlemmene ekstrapoeng under julehandelen. Poeng som de deretter kan bruke når de handler i butikken din.
4. Service som matcher behovet
Hvis du forventer flere kunder i en periode og kanskje også utvider åpningstidene dine, kan du trenge å se på bemanningen din. Trenger du ekstra personale i kassen, på lageret eller ute på gulvet i den mest hektiske perioden din? Husk også at behovet for kundeservice kan øke. Har du tid til å svare på spørsmål fra kundene dine?
5. Vær ute i god tid
Julen kan virke fjernt, men hvert år ser det ut til at den plutselig bare er her. Oftest sammen med en lang liste over ting som må gjøres. Noen ting å tenke på tidlig:
- Bestille kvitteringsruller – Legg inn bestillingen din allerede i dag eller begynn å abonnere for å slippe å tenke på når lageret av kvitteringsruller må fylles på.
- Annonser – Hvor vil du at tilbudene dine skal vises? Der kundene dine er, selvfølgelig. Sosiale medier, skilting i butikken eller lokale annonsesider. Kartlegg kundenes atferd og handle ut fra det.
- Julehandelen begynner tidlig – Mange planlegger kjøpene sine langt i forveien. Sørg derfor for å være klar til å ta imot kundene dine allerede under Black Friday og Cyber Monday.
- SALG-skilt – Det kommer en tid også etter julen, nemlig mellomjulsalget. Husk å forberede deg også for det.
Hvordan kan vi hjelpe deg med å være klar for julehandelen?
Du er alltid velkommen til å ta kontakt med oss. Vi er her for deg, klare til å hjelpe deg med alle spørsmål - store og små. Fyll ut kontaktinformasjonen din i skjemaet nedenfor eller ring oss på +47 220 36 045 (tastevalg 1, 2).