8 spørsmål du må stille når du velger kassesystem for restaurant
Skal du starte restaurant eller kafé? Eller kanskje byens nye underholdningspalass? Gratulerer! Her er noen ting du må spørre leverandøren din om når du skal velge kasse- eller betalingsløsning for din nye virksomhet.
1. Hvor raske er de bærbare betalingsterminalene?
Det er ingenting mer frustrerende på en travel kveld enn en treg betalingsterminal. Tapt tid på hver kunde betyr et stort tidsforbruk og dårligere service til gjestene dine. Sammenlign maskinvarespesifikasjoner fra leverandører og sørg alltid for å ha en god nettverkstilkobling til enheten. Trenger du ekstra bærebare terminaler, er PAX A920Pro best i klassen med en kraftig maskinvare, samt mulighet for tilkobling til 4G-nettet i tillegg til wifi. Du kan lese mer om A920Pro her.
2. Er det enkelt å få tilgang til salgsdata?
Utfordringene med å samle og håndtere data effektivt kan være mange, spesielt hvis systemene ikke snakker godt med hverandre, eller hvis data tilgangen er begrenset utenfor restaurantens lokaler. Hindringer som kan gjøre det vanskelig å få en klar oversikt over dine kunders atferd og hvordan virksomheten din faktisk presterer. Sørg derfor for å velge en betalingsløsning som enkelt samler og presenterer salgsdata om virksomheten din, gjerne i XML-format slik at den enkelt kan overføres til revisor ved behov.
3. Hvordan er funksjonaliteten for dagsavslutning?
I henhold til kassaloven skal dagsavslutninger gjennomføres hver dag det har forekommet salg, men noen ganger går det galt, og dagsavslutningen forsinkes, noe som kompliserer bokføringen i etterkant. Sørg derfor for at din kasse eller betalingsterminal har innebygd funksjonalitet for å møte disse utfordringene. Automatiske dagsavslutninger sikrer for eksempel at salget ikke kan fortsette lenger enn tillatt.
4. Hvor godt integreres kassesystemet med andre forretningssystemer?
Når du velger kassesystem, er det kritisk å sikre evnen til å integrere med eksisterende forretningssystemer som lagerstyring og CRM. En effektiv integrasjon er avgjørende for å minimere fremtidige kompatibilitetsproblemer, noe som kan føre til kostbare systembytter. Verifiser derfor at det nye kassesystemet støtter sømløs kommunikasjon med dine nåværende systemer for å forhindre uventede utgifter og tekniske forstyrrelser.
5. Har du best mulig pris for kortinnløsning?
Å betale med kort er den foretrukne betalingsmetoden for restaurantgjester. Derfor er det ekstra viktig at du sikrer at du betaler lavest mulig pris for dine korttransaksjoner. Ofte følger en standard innløsningsavtale med din betalingsløsning allerede fra starten, men det er ikke sikkert at denne prisen er den beste. Oftest kan du få redusert prisen hvis du undersøker alternativene blant innløsere. Vi i Swedbank Pay er markedsledende på kortinnløsning i Sverige og en av de største nordisk, og kan hjelpe deg med å få en god avtale fra starten.
6. Kan du skalere opp betalingsløsningen din på kort tid?
For at din restaurant skal kunne vokse og tilpasse seg etterspørselen, er det viktig at din betalingsløsning er skalerbar. Det innebærer at du raskt og enkelt bør kunne legge til flere betalingsterminaler og funksjoner uten større tekniske inngrep eller lange ventetider. En særlig nyttig tjeneste er pakken vi tilbyr for korttidsleie av betalingsterminaler, fra 1-3 måneder, som er perfekt for sesongbaserte topper eller spesielle arrangementer for å øke din kapasitet med pålitelig og høykvalitetsutstyr, samtidig som du opprettholder kostnadseffektiviteten. Les mer om vår korttidsleie her.
7. Hvor god er den tekniske støtten?
Effektiv teknisk støtte er avgjørende for at din restaurant skal kunne fungere smidig. Når du velger kasse- eller annen betalingsløsning, sjekk om støtten er inkludert i prisen eller om det tilkommer ekstra avgifter. Det er også viktig at støtten er tilgjengelig når din restaurant er åpen, inkludert kvelder og helger. Hos oss i Swedbank Pay tilbyr vi alltid teknisk støtte, noe som sikrer at du alltid kan få hjelp når du trenger det.
8. Hvor fleksibel er tipsfunksjonen?
Det er ikke alltid passende å be om tips fra gjestene dine, men det er samtidig en viktig del av å kunne tiltrekke deg den beste mulige servicestaben. For å sikre denne balansen, er det viktig å ha en smidig funksjon som tillater begge modusene på en enkel og praktisk måte for deg og din stab. Sørg derfor for å ha betalingsterminaler hvor du enkelt kan slå av/på tipsfunksjonen etter behov. På denne måten kan du slå den av under lunsjserveringen og slå den på igjen i tide til kvelden.
Lykke til med din nye virksomhet!
Trenger du hjelp til å koble våre tjenester mot en kassaleverandør? Kontakt oss på 22 03 60 45, så hjelper vi deg videre.
Klar til å komme i gang?
Ta kontakt med oss i dag for å få vite mer om hva vi kan gjøre for nettopp deg og ditt selskap. Vi ser på behovene som du og kundene har og finner den riktige løsningen.