Begrens risikoen for svindel i butikken
Det er alltid en viss risiko for å bli utsatt for falske kortkjøp når du driver butikk. Her finner du råd om hva du kan gjøre for å minimere risikoen.
Hvordan skjer kortsvindel?
Kortsvindel ved kjøp kan skje på flere forskjellige måter, men det vanligste er at svindlere bruker et kort som ikke tilhører dem, men som er stjålet, kopiert eller skaffet på annen ulovlig måte. Før kortets faktiske eier rekker å oppdage at kortet er borte og sperre det, kan svindlere allerede ha brukt mye penger. Svindlere kan også prøve å sende varene tilbake mot retur i kontanter eller til et annet kort.
I en butikk kan det være vanskelig å vite om personen som holder i kortet, er den faktiske eieren eller en svindler. Her har vi samlet noen tips som hjelper deg med å oppdage forsøk på falske kortkjøp.
Hva kan du gjøre for å forhindre svindel?
Du som driver butikk, bør tenke på følgende:
- kortet må leses av i en betalingsterminal (enten ved å putte det inn i terminalen eller å «tappe»), og både kortet og eieren må være fysisk til stede på kjøpstidspunktet.
- at kjøpet går igjennom på terminalen, er ikke en garanti for at betalingen gjøres av kortets riktige eier, men betyr bare at kortet ikke er sperret og at kortutstederen har reservert beløpet på kortkontoen.
- hvis et kortkjøp skal gjennomføres med bruk av signatur (f.eks. for kort som er utstedt utenfor EU/EØS), må du huske å kontrollere at kortnummeret på selve kortet samsvarer med de synlige delene av kortnummeret som fremkommer på signaturkvitteringen.
- vær oppmerksom og utfør ekstra kontroll dersom kort eller ID som fremvises ikke ser autentiske ut, er blitt endret eller er påført skade.
- vær særlig oppmerksom ved store kjøp.
- et kjøp som går gjennom i terminalen betyr at kortutstederen har reservert beløpet på kortkontoen.
- returer skal alltid gjøres til det kortnummeret som ble brukt ved kjøpet.
- ta aldri betalt for varer eller tjenester som du ikke selger (f.eks. du kan ikke ta betalt for en bil gjennom en terminal som du har i din restaurant).
- ta alltid vare på en kopi av signaturkvittering eller kvittering/bilag fra ditt brukersted, i henhold til instruksjonene i avtalen du har med oss, vi kan be om kopier av disse i opptil 18 måneder etter kjøpstidspunktet.
Hvis du har en kortinnløsningsavtale med oss, finner du mer informasjon i avtalevilkårene.
Har du spørsmål?
Hvis du trenger hjelp med eller har spørsmål om risikobegrensning, kan du gjerne ta kontakt med oss via support eller på telefon +47 220 36 045.