Optimalisert kjøpsopplevelse: rollen til UX-design i terminalprogramvaren
Har du tenkt på at betalingsterminaler er en sentral del av dagligvarebutikker, restauranter, butikker og andre virksomheter? En godt designet betalingsterminal kan ikke bare forbedre kjøpsopplevelsen for kundene, men også hjelpe selgere med å strømlinjeforme transaksjonene og øke lønnsomheten. Vi er derfor ekstra glade for den oppdaterte og forbedrede programvaren i våre nyeste betalingsterminaler. Les mer om hvordan det kan hjelpe deg og kundene dine.
Forbedret kundeopplevelse gjennom optimalisert UX-design
En positiv og smidig handleopplevelse er avgjørende for å tiltrekke og beholde kunder. Her spiller UX-design en sentral rolle ved å skape intuitive, brukervennlige og estetisk tiltalende grensesnitt for betalingsterminaler.
Programvaren er en utrolig stor del av opplevelsen og har stor innvirkning. Et godt grensesnitt kan øke konverteringen og på samme måte kan en dårlig hindre, forvirre og komplisere.
Orhoy Rhawi er UX-designer hos oss i Swedbank Pay og en av hjernene bak den oppdaterte programvaren for betalingsterminalene PAX A920 Pro og PAX A30.
Ved å redusere kompleksiteten og gjøre prosessen med å fullføre en transaksjon enkel og rask, kan programvaren bidra til både mer fornøyde kunder og forhandlere.
Funksjonen kommer alltid først, men da vil du at det skal være hyggelig og behagelig, slik at kunden føler seg fornøyd etter kjøpet, sier Orhøy.
Nytt design basert på innsamlede data og kundeintervjuer
Men hvordan vet du hvilket design som fungerer og faktisk hjelper kundene? Orhoy og teamet hans bruker kunnskapen som følger med rollen som UX-designer, sin egen opplevelse av å være kunde i butikker og restauranter, men også dataene som kommer frem fra tester.
"Vi har gjennomført mange brukertester med betalingsterminalen hvor vi har sett på hvordan folk har håndtert den. Vi har også sendt digitale prototyper som folk har fått klikke seg gjennom, og som har generert data" sier Orhøy.
På denne måten har de kunnet se om funksjonene til betalingsterminalen blir brukt som forventet. Testene blir supplert med intervjuer der brukerne svarer på spørsmål, alt for å få et så komplett bilde som mulig.
Hjelpsom og funksjonell design viser vei
Resultatet har blitt et minimalistisk og funksjonelt design som veileder kunden gjennom alle stadier av en kjøpsprosess. Animasjoner er et nytt element som brukes til å forbedre opplevelsen og tydeliggjøre betalingen. APM-funksjonen er en annen. Det står for Alternative Payment Methods, som betyr at kunden via en QR-kode i betalingsterminalen kan velge andre betalingsmåter enn bare kort og mobilbetalinger. Gjenkjøp har også blitt mer fleksible og kan nå utføres på betalingsterminalen selv om kjøpet ble gjennomført på nettet eller et annet sted.
En etterspurt funksjon er dagsrapporter som forenkler regnskapet, og disse er nå ytterligere forbedret.
Som leverandør til flere ulike modeller av betalingsterminaler, er det viktig at det er gjenkjennelse i programvaren selv om maskinvaren er forskjellig. Derfor kan du som selger være trygg på at enten du velger PAX A920 Pro eller PAX A30, vil kundene dine kjenne seg igjen.
Oppdateringer skjer automatisk
Orhøy er nøye med å påpeke at utviklingen av programvaren er en kontinuerlig prosess, og oppdateringer blir løpende implementert.
Som selger er det enkelt å få de siste oppdateringene, bare sørg for å holde deg tilkoblet, så skjer det automatisk (gjelder modellene PAX A920 Pro og PAX A30 som kommer i drift fra 21. august 2023).
"Det har vært ekstremt gøy og veldig givende å få være med på å designe dette produktet, noe som ikke bare er en kortterminal, men en betalingsterminal" avslutter Orhøy.
Vi er enige – betalingsterminaler er i dag en viktig del av salget, mye takket være designet. Med fortsatt fokus på innovativ UX-design og teknologiske fremskritt, vil betalingsterminaler sannsynligvis fortsette å spille en avgjørende rolle i å forme fremtiden for detaljhandel og forretningsvirksomheter.
Er du interessert i en betalingsterminal som kan forbedre kjøpsopplevelsen for kundene dine?
Ring oss på +47 22 03 60 45 eller kontakt oss via skjemaet nedenfor, så hjelper vi deg videre!