Sjekklisten for deg som vil ta betalt i høysesongen

Å kunne ta betalt i høysesongen er avgjørende for deg som driver butikk eller restaurant, og ønsker å maksimere salget og kundetilfredsheten. Uansett når høysesongen er for din bedrift, har vi tipsene som hjelper når det høye trykket nærmer seg. Her er noen tips hvis du vil ta i mot betalinger.
Planlegg for økt salg
Det er viktig å forberede seg på at flere kunder kommer til butikken eller restauranten din.
- Sørg for at du har nok ansatte, en tilpasset lagerbeholdning og muligheten til å ta betalt. Ved å bruke flere betalingsterminaler enn vanlig, reduserer du køtiden og øker servicen.
- Ikke glem å bestille kvitteringsruller! Sjekk også batteriet og laderen til betalingsterminalene dine.
- Lengre åpningstider kan spre besøkene utover dagen, og det blir jevnere flyt.
- Se tilbake på tidligere høysesonger. Hva kan du forbedre til neste gang?
Klar med riktig betalingsmetode
Det er like viktig å tilpasse salget, som kundens kjøpsatferd til de ulike måtene å betale på. Når, hvor og hvordan foretrekker de å betale? Med en bærbar terminal øker du fleksibiliteten og kan ta betaling direkte ved bordet eller i butikken. Hvis kundene har kortet på mobilen eller klokken, kan du tilby kontaktløs betaling på kortterminalen. Funksjonen med foreslåtte tipsbeløp direkte i terminalen gjør det enklere for både deg og kundene.
Kanskje du trenger å leie ekstra betalingsterminaler i høysesongen for å unngå køer. Da er det viktig at de ansatte raskt kan komme i gang med å ta betalt av kunder.
Husk også at det skal være enkelt å returnere en vare og få pengene tilbake.
Betalingsløsninger med høy kapasitet og sikkerhet
Salg og inntekter er avhengig av betalingsløsninger som holder når presset er størst. Tekniske problemer og systemer som stenger ned når du må ta betalt er verken god kundebehandling eller bra for bedriften din. Velg en betalingsleverandør og kortinnløser du kan stole på, og som sørger for at du raskt får pengene inn på kontoen din.
Sikre betalinger er et must, både for deg og kundene dine. Oppdater til den nyeste programvaren og tilby kun betalingsmåter med høy sikkerhet fra anerkjente betalingsleverandører.
Tydelig informasjon til kundene dine
Det er ikke bare du som må forberede deg til høysesongen. Informer kundene dine i god tid. Hvis du allerede har en kundeklubb, kan du øke kundetilfredsheten ved å tilby fordeler til dine mest lojale kunder. De kan bli prioritert til etterspurte varer, doble poeng hvis de handler eller besøker deg i tider da færre vanligvis kommer, eller hvis de har med seg en venn som også blir medlem.
På stedet er det også viktig å informere om åpningstider, reservasjoner, siste bestilling, priser og hvilke valutaer og betalingsmetoder du godtar. Hvis det er mange turister fra utlandet, kan det være bra at informasjonen er tilgjengelig på flere språk.
Hvis du vil tiltrekke deg nye kunder, bør du markedsføre virksomheten din der kundene dine er, både digitalt og fysisk.
Supportetter behov – alt på ett sted
Har du logget inn på kundeportalen din og vet hvor du finner transaksjonsdataene dine? Sørg for å holde oversikt over rapporter, servicegebyrer, hvor du kan bestille kvitteringsruller,de vanligste spørsmålene og hvordan du kommer i kontakt med kundesupport hvis du trenger det. Det er vanligvis i stressende situasjoner at du trenger hjelp. Da kan det være greit å vite at du kan kontakte noen som vil veilede deg riktig. Det hjelper hvis du har alt relatert til betalinger på ett sted. Dette betyr vanligvis en avtale, en leverandør og kundesupport.
Lykke til med salget! Vil du snakke med oss om betaling i høysesongen? Vi er her for deg.