A-Å: Nyttige begreper i betalingsverden man bør være kjent med
Det er lett å bruke ord og uttrykk som er vanlige og kjente i bransjen man jobber i, men som mange andre knapt kjenner til. Hva betyr egentlig kortinnløsning? Hvordan bruker man en betalingsportal? Vi går gjennom noen nyttige begreper å være kjent med innen betalinger online og i butikk!
En ordliste for deg som tar i mot betaling
Vi er her for å hjelpe deg som forhandler med å ta betalt av dine kunder - enten du møter dem online eller i en fysisk butikk eller restaurant. En viktig del av dette arbeidet er å hjelpe både deg og dine kunder med å forstå hvordan betaling foregår, og hvorfor det kan være nyttig å klargjøre betydningen av de ulike ordene og frasene som ofte brukes.
La oss derfor gå gjennom noen vanlige og viktige termer innenfor betalingsverden.
- Authorization, Capture & Reversal
Innen e-handel brukes disse tre ordene for å beskrive hvilket stadium en transaksjon er i, og du som har brukt vår Merchant Portal har sannsynligvis allerede støtt på dem. Authorization betyr at transaksjonen er godkjent av kortutstederen, det vil si at kunden har nok penger på kortkontoen for å gjennomføre kjøpet, men at kjøpet ennå ikke er fullført. Vanligvis reserveres beløpet på kundens konto på dette stadiet.
Capture betyr at transaksjonen gjennomføres og pengene overføres. Reversal betyr at transaksjonen er fullstendig eller delvis angret, for eksempel ved en retur.
- APM (Alternative Payment Methods)
Med våre moderne betalingsterminaler vil kundene dine kunne velge alternative betalingsmetoder - altså andre betalingsmetoder enn kort - direkte via terminalens berøringsskjerm. Dette kan inkludere betaling via Vipps eller faktura. Vi kaller denne praktiske tjenesten for APM.
- Betalingsmetoder
Betalingsmetoder er de ulike metodene kunden betaler med - for eksempel kort, Vipps, faktura eller delbetalingskonto. Jo flere betalingsmetoder du tilbyr dine kunder, desto større er sjansen for at noe passer dem, og dermed øker sjansen for et salg. Du kan lese mer om våre betalingsmetoder online her.
- Betalingsterminal
En betalingsterminal er en maskin som brukes ved betaling i butikk eller restaurant. Vanligvis betaler kunden med kort eller en smart enhet via berøringsfri betaling. I en butikk støter du ofte på en stasjonær betalingsterminal som kan være tilknyttet et kassesystem eller fungere helt selvstendig, men på en restaurant ser man ofte bærbare/mobile modeller.
Betalingsterminaler blir også kalt kortterminaler eller (Point-of-Sale) i noen tilfeller. Du kan se mer om våre pakker for betalingsterminaler her.
- Debetkort og kredittkort
Et debetkort er knyttet til kundens bankkonto og kan bare brukes hvis det er nok penger på bankkontoen for kjøpet; dette kalles også "bankkort". Et kredittkort bruker derimot kreditt fra en bank eller annen kredittleverandør som deretter betales tilbake, ofte via en faktura ved månedsslutt. Her er det kortets kredittramme, det vil si hvor mye penger kunden er godkjent for, som avgjør om transaksjonen aksepteres eller ikke.
- Kortinnløsning
I enkle ord kan man si at kortinnløsning er prosessen som omgjør kundens kortkjøp til penger på din konto - altså innløsning av en korttransaksjon. I bakgrunnen skjer imidlertid mange sikkerhetskontroller og informasjonsutvekslinger som sammen skaper et trygt, raskt og enkelt kjøp både for deg og dine kunder.
- PSP, betalingstjenesteleverandør og betalingsportal
En betalingstjenesteleverandør er, akkurat som det høres ut, en leverandør av betalingstjenester - for eksempel Swedbank Pay, som leverer betalingstjenester til deg som forhandler slik at du kan ta betalt av dine kunder. PSP står for Payment Service Provider og er den tilsvarende engelske termen. Ordet betalingsportal brukes ofte synonymt med betalingstjenesteleverandør, men kan noen ganger referere til selve teknologien som brukes for å tilby ulike betalingstjenester.
Mangler du et begrep?
Eller har du andre spørsmål, er du alltid velkommen til å kontakte oss på +47 220 36 045.
Klar til å komme i gang?
Ta kontakt med oss i dag for å få vite mer om hva vi kan gjøre for nettopp deg og ditt selskap. Vi ser på behovene som du og kundene har og finner den riktige løsningen.