Alt du trenger å vite om kundetiltak
Å oppfylle kundetiltak, også kjent som Know Your Customer (KYC), er avgjørende for at du skal kunne drive virksomheten din smidig og for at vi skal kunne effektivt bekjempe finansieringen av organisert kriminalitet. Nedenfor har vi samlet all informasjon du som forhandler trenger å vite om vår prosess for kundekunnskap og hvorfor vi utfører den.
Hvert år koster økonomisk kriminalitet samfunnet over 100 milliarder kroner. For å effektivt kunne bekjempe terrorfinansiering og hvitvasking av penger har vi hos Swedbank Pay en grundig prosess innenfor kundetiltak som innebærer at vi vil måtte stille spørsmål om deg og din virksomhet. Dette for å sikre at alle penger som passerer gjennom våre systemer ikke når kriminelle organisasjoner.
Hva er kundetiltak?
Når du blir kunde hos oss, vil vi innhente en rekke forskjellige opplysninger fra deg, og disse opplysningene kaller vi kundetiltak (KYC). Vi er ifølge hvitvaskingsloven forpliktet til å ha god kunnskap om våre kunder, og får ikke innlede forretningsforbindelser før vi oppfyller kravene til god kundetiltak.
Ved at vi løpende innhenter informasjon om deg som kunde, kan vi forstå og forutsi hvordan våre produkter og tjenester kan bli brukt. Dette hjelper oss igjen med å oppdage avvik som kan være en del av hvitvasking av penger og terrorfinansiering. Grad og type informasjon som kreves kan variere avhengig av den spesifikke virksomheten som drives, samt hvilken bransje og tjeneste det gjelder. Derfor kan flere opplysninger være nødvendig for visse kunder. Det er viktig at du gir oss tilstrekkelig detaljerte svar for å oppfylle lovkravene.
Hva skjer hvis du ikke svarer på spørsmålene om kundetiltak?
Hvis vi ikke får den informasjonen vi trenger for å kunne håndtere risikoen for å bli utnyttet til hvitvasking av penger og terrorfinansiering, eller hvis vi ikke har mulighet til å vurdere dine aktiviteter og transaksjoner, er vi ifølge loven forpliktet til å avbryte dine tjenester og avslutte forretningsforholdet med deg. I en større sammenheng hjelper dette oss også med å opprettholde et trygt og pålitelig handelsmiljø for våre kunder og reduserer risikoen for svindel.
Hvordan ber vi om disse opplysningene hos Swedbank Pay?
Vi kontakter deg via e-post fra kyc@swedbankpay.com, der vi informerer om hva du må gjøre. Det er viktig at du handler på denne meldingen innenfor den tidsrammen som er angitt i e-posten, slik at tjenesten din fortsatt fungerer. Dette gjelder også supplerende spørsmål som vi kan stille når vi mottar kundetiltak om din virksomhet.
Du kan fylle ut skjemaet digitalt her eller via e-post til kyc@swedbankpay.com hvis du ønsker et skjema i PDF-format som du deretter sender tilbake til samme e-postadresse.
Sammen bidrar vi til å forhindre at finansiell virksomhet og annen næringsvirksomhet utnyttes til hvitvasking av penger eller finansiering av terrorisme. Klikk her for å lese mer om hvordan vi jobber med kundetiltak.
Klar til å komme i gang?
Ta kontakt med oss i dag for å få vite mer om hva vi kan gjøre for nettopp deg og ditt selskap. Vi ser på behovene som du og kundene har og finner den riktige løsningen.