Viktige analyser i en delårsrapport

Seks måneder inn i regnskapsåret passer det godt å ta en titt på hvordan det har gått. Selv om ikke akkurat din bedrift behøver å sende inn delårsrapport, kan det likevel være lurt å analysere virksomheten regelmessig for å evaluere resultater og identifisere forbedringsområder. Viktige tall viser selskapets finansielle helse og prestasjon i løpet av dette halvåret. I artikkelen fremhever vi deler som kan være verdt å se ekstra på.
Transaksjonsvolum og inntekter
En av de viktigste indikatorene på om et selskap lykkes, er transaksjonsvolumet og inntektene deres. Når du går gjennom halvårsrapporten, bør du kontrollere nøye om selskapet har økt transaksjonsvolumet, og om inntektene har økt sammenlignet med tidligere perioder. Dette kan tyde på at markedsandelen deres har økt. Hvordan har det gått hos dere? Som kunde hos oss er det enkelt å logge inn i Merchant Portal for å få en tydelig statistikk over transaksjoner over tid. Du kan abonnere på rapporter som forenkler regnskapet, og få dem rett i innboksen din.
Finansiell informasjon
I tillegg til inntekt er det selvsagt viktig å holde oversikt over kostnader, eiendeler, gjeld og egenkapital. Denne informasjonen gir en grundig forståelse av bedriftens økonomiske stilling. Vekstinitiativer påvirker resultatet med et håp om at investeringen skal betale seg på lang sikt. Hva er bedriftens største utgiftsposter og hvilke inntektsbringende tiltak har dere iverksatt det siste halvåret? Balanse, resultatregnskap og kontantstrømoppstilling behøver ikke å være like detaljert som i en årsrapport, men de er likevel lure å sette opp.
Kundeanalyse og markedsføring
En annen viktig faktor er evnen til å lokke til seg nye kunder og samtidig beholde de eksisterende. Er tallene for det siste halvåret positive, kan det være et resultat av en vellykket kampanje, et lojalitetsprogram eller en annen form for kundekommunikasjon som har pågått over lang tid. Hvis du ser en fallende trend, kan det være på tide å analysere kundebasen. Hvilke produkter foretrekker de, når i døgnet/måneden/året vil de handle, hvilke betalingsmåter foretrekker de og hvilke beløp handler de oftest for? Tilpass virksomheten til de svarene du får, og juster budskapet og tilbudene etter kundene.
Når det gjelder markedsføring, må du se på både langsiktig og kortsiktig effekt og suksess. Vær tålmodig, særlig hvis du har startet eller lansert noe nytt på markedet.
Konkurranseanalyse og markedstrender
De fleste bransjer påvirkes av rådende trender og utvikling. Det kan være alt fra teknologiske fremskritt til inflasjon eller en pandemi som endrer menneskers kjøpsatferd. Et eksempel er endringen i betalingsmåter over tid – kontanthåndteringen går ned, og vi ser en tydelig økning i mobilbetalinger og digitale lommebøker. Hvordan har din bedrift fulgt med i utvikling i deres bransje, og hvordan ser det ut for konkurrentene? Har dere behov for å supplere sortimentet, eller kanskje tilpasse hvor, når og hvordan dere kan ta betalt av kundene?
Strategi
Den samlede analysen av punktene ovenfor danner grunnlaget for bedriftens strategi. Du bør ha fått en tydelig oversikt over suksessfaktorene, men også i hvilke typer risiko du må ta hensyn til. Det kan være nødvendig å justere den eksisterende strategien, eller det kan hende at delårsrapporten gir deg bevis på at bedriften er på rett kurs. Uansett er vi her når du vil finne den beste strategien for å kunne ta betalt av kundene deres.